Självläns med ejectorverkan.

Har numera tagit bort den uppbyggda teaktrallen i brunnen eftersom nya självlänsen suger och vi slipper vattnet som steg rätt högt förr. Kan slurka en del, då stoppar vi i cellplastproppar i hålen i brunnen (kapade bitar från badringar i skum från leksaksaffär). Man kan fixa motsvarande effekt genom att sätta rostfria huvar över bottengenomföringarna också men det blir en hel del motstånd, min ger en rätt låg kant och den ena går upp i luften, ger troligen mindre motstånd än originalgenomföringarna. Genom att utloppet hamnar precis över vatten är det ok att inte ha kranar i röret, man kan nå ner över kanten och slå i en propp om man skulle lyckas med ett haveri men då får det alltså inte vara för djupt ner under botten (proppar skall finnas med men det duger bra med samma som vi använder till insidan för slurket).

Klicka på bilden, för större bild.
Gör så här:
plasta igen de gamla länsgenomföringarna, slipa kil ut minst radie 10 cm, plasta både inifrån och utifrån, innerlaminatet måste skäras ur och fasas runt hålet så att man kommer åt att få inner-plastningen att fästa ordentligt med överlapp på ytterlaminatets insida, enklast stämpar man upp en masonitbit mot utsidan och plastar inifrån först, samma procedur med hålen i sittbrunnnslådan. tillverka ett plaströr i glasfiber/polyester genom att plasta ett lager utanpå ett vanligt avloppsrör (55mm), snitta upp och vräng av efter härdning, plasta på ytterligare ett lager, skär upp hål i sidan av sittbrunnslådan (framkant av rorsmansbrunn) och i vattenlinjen så att riktningen blir ungefär i 45 graders vinkel akteröver och med 5 cm fall poosition ytterlål se bild, skär till röret grovt så att det passar kan i kant mot sittbrunnslåda men sticker ut 10 cm utanför fribord, skär bort sandwich så att det blir nedfasat till enkellaminat minst 1 dm från röret, spackla till sandwich-kanten, slipa av all topcoat inom 15 cm radie på stuvfackssidan av sittbrunnslådan och minst 7 cm ut på innerlaminatet på fribordet (rund nedfasningen), rengör väl, passa även på att slipa ner utsidan fribord kilformigt till knappt halva laminattjockleken utifrån (område uppåt begränsas av att man inte gärna går ovanför sin målade snobbrand), slipa och rengör även utsidan av plaströret som sen fixeras genom t.ex. tejpning, plasta fast röret inifrån stuvfacket först och passa på att bygga på ytterligare lite laminattjocklek på röret ihop med remsning mot skrov o sittbrunn, eftersom det ska byggas på minst 5 lager och det blir lite knöligt att komma åt snyggt med alla småremsor man måste använda kan det vara klokt att plasta insidan i två etapper med härdning och slipning emellan, när insidan härdat är det läge att plasta remsning på utsidan framifrån och ut på rörets framsida, när det härdat kapas rörets bakkant jäms med skrovet, runda kanten mycket väl, plasta sedan remsor över den rundade bakkanten, grovslipa utsidan och ge ejectorn sin första grovkontur, spackla sedan ut ejectorn framåt så att strömningen får en mjuk kontur, lägg på topcoat 3 skikt med en bit scotch-brite svamp så blir det minst slipande, slipa till och måla, slipa inne i stuvfacken och topcoatera, lägg lite topcoat i skarven inifrån sittbrunnen.

Inskickat av Anders, Passad nr 16.