1

(2 svar, postad i Teknik)

Hej,

Det är inte ok enligt klassreglerna och därmed behöver du begära LYS-mätbrev, (kanske får du ingen ökning av LYStal?). Blir väl mycket kraft för bommen också om du lägger skenan framför sprayhood.
Det finns andra sätt att fixa motsvarande:
- löstagbar skotbalk för att plocka loss när man kommer i hamn eller bara plocka dit vid kappsegling och använda annat enkelt arrangemang till semesterseglingen.
- Endast ring i mitten av durken. Jag har kört så en säsong och det funkade rätt bra men jag saknade att kunna vagna upp i lättvind, det gick bra att skota för hårdvind med med hjälp av hård kickning. Trampa barfota på ringen är dock inte helt kul, skydd när skotet är bortkopplat rekommendas !
- Hanfotsarrangemang med ett block ute vid varje hörn av tofterna, sex-skuret innnebär alltså tre parter ner till styrbord och tre till babord. Den typen hittas på rätt många cruisers, enkelt och billigt. Sätt ringbult för blocken på vardera toft, sargkant eller relingslist.
- Man kan göra en lite fräck variant av annan hanfot för lättvind, koppla då två fasta vajrar från ringbultar på vardera toften till en gemensam ring i båtens mittlinje så högt som möjligt. Storskotstaljan kopplas sedan mellan ring och bom, haländan får man dra ner till ett lägre block med råtta. Vid segling slaknar då lästroppen och det motsvarar att ha skotskena och vagna upp fullt i lovart vid varje slag. Ger effektiv tvist vid lättvindssegling motsvarande en högt placerad skena. Dock måste bommen då kickas ner så fort det blåser. Jag hade sånt arrangemang på en express en gång i tiden men kopplade om till normal skena vid hårdvind. Kombination med sådan hanfot för lättvind och traditionell hanfot vid hårdare borde funka bra.

Labba lite innan du sätter sågen i båten, lycka till.
/Anders

2

(8 svar, postad i Teknik)

Hej,

Seglet på Grans hemsida är ännu lite större, 33 m2. Det har en topp som går helt rakt ut från masten med en diagonal topplatta. Då krävs fiolstag, akterstag får troligen skippas eller använd 2 st. Vid rivning blir man tvungen att lossa topplattan.
Mitt segel har en avrundad topp (snyggare på klassisk båt tycker jag) och därmed har topplattan kunnat läggas rakt så att den lägger sig när man river.

/Anders

3

(8 svar, postad i Teknik)

Hej igen,

Jag har tyvärr inget bra foto som visar storen i vettig vinkel, kan kanske hitta fram något där den är halvskymd bakom spinnakern. Har nu beställt en ny på samma mått, enda skillnaden är att toppen ovanför 1/4-bredden är något bredare längre upp och att seglet får vettig form vilket experimentvarianten inte riktigt har.  Yta enligt designerns program 30,5 m2, (antagligen är gamla storen något mer än de 28,5 som jag skattade). Naturligtvis blir nya seglet i modernt stumt material, kolfiber-laminat med vit taft på båda sidor för livslängdens och utseendets skull.
Jag fick tillstånd av Gransegel att skicka in layouten, den kommer. Notera att reven läggs så att det precis ska gå att dra akterstaget när rev 1 har tagits in och att man kan segla med båda backstagen ansatta med rev 2 inne.

//Anders

4

(8 svar, postad i Teknik)

Hej,
Jag hade inte tid att fiffla så mycket utan tog helt sonika med min MIG-svets laddad med rostfri tråd och satte ett par små punktsvetsar i på hjärtstockens överkant mot rorkults-klumpen, behövs ingen stor svets eftersom skjuvkraft av vridet är rätt liten. Den som ska ha loss rodret får peta lite med en slip.

Har även kortat av skäddan, gjorde ett nytt nedre beslag i två halvor med två bussninghalvor att lägga i. Halvorna bultades på vardera sida skäddans nederände runt den lilla bit hjärtstock som jag hade blottat i rodret. Efter att allt monterats på plats drog jag en svets mellan halvorna i bakkant så att inte beslaget ska kunna vrängas isär om man seglar på något. Plastbussningen blev lite bränd lokalt vid svetsen men det skadar inte funktionen.
/Anders

5

(8 svar, postad i Teknik)

Hej,

Jag har som experiment klippt ner en gammal crosscut-stor från en större båt och sytt på ny radiell toppförstärkning. Det blev milt fat-head ca 28,5 m2. Syftet var mest bara att få känna på hanteringen med akterstag mm. Akterstaget har vi bytt till 4 mm dyneema, lyfts lätt ut med en latta i masttoppen.
Båten fick ett helt nytt driv trots att formen på seglet är väl säckigt utom toppen som är skapligt plan. Seglet spiller ut sig självt rätt bra när det friskar så akterstag använder vi  knappt alls. Det har visats sig klart effektivt med den extra rundan placerad uppe i toppen, speciellt på lätt kryss har det blivit riktigt skoj. Vi bär full stor med en plan och mkt stabil genua upp till max 6 m/s, med bättre form på storen bör gränsen flytta upp något men det känns som rätt väl riggat. Vi  har tenderat att bli lite lata och kört mycket med självslående fock, även då räcker storen fint men det skulle gå att fylla på några kvadrat om man vill skippa genuan helt. Balansen i båten har inte påverkats, kör fortfarande med mast-rake (baklut)på ca 3 dm.
Obs man kan få pumpning i masttoppen med denna typ av segel i hård vind. Har råkat ut för det i 10 m/s med genuan uppe när jag fösökte spilla ur storen, backvind från genuan mot uttvistad storsegeltopp var inget bra, ner med travaren och skota hem hårt så löser det sig, alt. reva i tid. Större fathead ökar på detta problem så min känns rätt lagom. Mjuk mast gör det också svårare, min är rätt styv i toppen, gamla seldens päronform. Stor fatheat med mjuk mast kräver nog fiolstag.
En sak att se upp med är val av travare, gamla seldenmasten med päronform är inte helt idealisk för trycktravare, mina är rutgersons första rulltravare från 80-talet, funkar men storen kommer inte direkt rasande ner som med en traditionell utan genomgående lattor. Ta helst hem en travare och testa i profilen innan beställning.
Nu är jag på gång att köpa en ny stor med samma koncept, har ännu inte beslutat om jag ska köra exakt samma mått eller lägga på.
Mina mått: P: 11,00
E: 4,00  (Obs 10 cm mer än original)
1/4 : 3,42
1/2 : 2,72
3/4 : 1,85
LYS-mätbrev blev 1,17

Hälsning Anders

6

(3 svar, postad i Teknik)

Hej,

Klart du ska ha backstag.
Jag skaffade 6 mm roblon ren dynema utan hölje istället för vire, sliter mindre på segel och ingen risk för spretande kardeler, väger nästan ingenting.
3-skuren talja till liten enväxlad vinch, har tagit de gamla fallvincharna. Det räcker bra med bara 4-skuren talja utan vinch om man bara drar hem i slaget innan lasten kommer.
Hälsning Anders Stuxberg S-16

PS Backstagen skall ner bakom brunn, hyggligt bakom bomnocken. Lägg en shock-kord från backstag till backstag via ett miniblock fästat 2 m upp på akterstaget. Utan denna lilla detalj kommer du att häkta storbommen i backstaget vid gipp.
DS

7

(4 svar, postad i Teknik)

Hej, att det blir blött i för-stuven får man räkna med, bara se till att det finns dränhål med kåpa på utsidan som ger lite sug så att det inte skvalpar runt något i facket. Min båt hade från början ventilation via ett 70 mm avloppsrör som stack upp i förstuven och slutade strax under däck, förra ägaren hade en incident till havs då förfacket fylldes helt och det forsade in rätt rejält via denna ventilation. Se alltså till att förstuven inte har minsta hål in i båten utifall att luckorna skulle gå upp.

För normal segling är akterfacket tätt nog, hänger dock på att man har dränering från diket i luckramen, anslutet från bredaste punkten och akterhörn) och till skrovgenomföring, rensa slangen då och då.

Har haft lite problem att få förpiksluckan tät, tillverkade en ny plastram med plexi i större delen av ytan och upptäckte då att luckramen har en annan krökning än originalluckan, skall man få originalet tätt krävs 20 mm packning. Jag tog helt rått och hyvlade ner plastramen i båten  med närmare 10 mm + spacklade upp mitten av framkanten med lika mycket samt fick tag i en packningstyp som har konsistens som öron-proppar, lite klibb i ytan på packningen till och med - dundertätt även för sjö som sköljer rätt över.

Hälsning Anders S-16