Tråd: Däcksluckor.

Okej!  Ärligt nu, finns det någon som har lyckats få sina däcksluckor täta och avrinningen att fungera?
Jag funderar på att prova med ett infällbart runt luckbeslag från Roca för att få press neråt.

Sv: Däcksluckor.

Vilka luckor menar du ?
Stuven för/akter ? Äh, lite vatten får man väl räkna med....?
/Kenneth S-20

Sv: Däcksluckor.

Jag menar luckorna på för och akterdäck, och vid fartfylld havsegling är det inte så lite vatten heller, har haft träbåt tidigare som var tät från alla håll så det känns inte bra med en plastbåt som läcker.

4 Senast ändrad av A Stuxberg (2006-03-03 18:00:42)

Sv: Däcksluckor.

Hej, att det blir blött i för-stuven får man räkna med, bara se till att det finns dränhål med kåpa på utsidan som ger lite sug så att det inte skvalpar runt något i facket. Min båt hade från början ventilation via ett 70 mm avloppsrör som stack upp i förstuven och slutade strax under däck, förra ägaren hade en incident till havs då förfacket fylldes helt och det forsade in rätt rejält via denna ventilation. Se alltså till att förstuven inte har minsta hål in i båten utifall att luckorna skulle gå upp.

För normal segling är akterfacket tätt nog, hänger dock på att man har dränering från diket i luckramen, anslutet från bredaste punkten och akterhörn) och till skrovgenomföring, rensa slangen då och då.

Har haft lite problem att få förpiksluckan tät, tillverkade en ny plastram med plexi i större delen av ytan och upptäckte då att luckramen har en annan krökning än originalluckan, skall man få originalet tätt krävs 20 mm packning. Jag tog helt rått och hyvlade ner plastramen i båten  med närmare 10 mm + spacklade upp mitten av framkanten med lika mycket samt fick tag i en packningstyp som har konsistens som öron-proppar, lite klibb i ytan på packningen till och med - dundertätt även för sjö som sköljer rätt över.

Hälsning Anders S-16

Sv: Däcksluckor.

Hej
Ett bra sätt att få täta luckor är att gjuta en "packning" på plats.
Tejpa lucksargen med packtejp och vaxa noga mkt noga
OBS bara tejpa räcker inte
Lägga en tjock sträng med Sikaflex på luckan. Ta till ordentligt så att eventuella glipor mellan lucka och karm fylls.
Stäng luckan med normalt tryck det blir totalt tätt låt torka och öppna försiktigt
Det är nu du märker om du vaxat för dåligt då går luckan inte att öppna helt enkelt

Det blir snustorrt

Jon Thalassa S85