Tråd: Större akterrunda på storseglet

Funerar på att köpa nytt stosegel med större akterrunda.
Är det någon som har erfarenhet av det och funkar det med gällande klassregel.

Passad 23 Gul & Fin

2 Senast ändrad av A Stuxberg (2008-11-13 17:52:05)

Sv: Större akterrunda på storseglet

Hej,

Jag har som experiment klippt ner en gammal crosscut-stor från en större båt och sytt på ny radiell toppförstärkning. Det blev milt fat-head ca 28,5 m2. Syftet var mest bara att få känna på hanteringen med akterstag mm. Akterstaget har vi bytt till 4 mm dyneema, lyfts lätt ut med en latta i masttoppen.
Båten fick ett helt nytt driv trots att formen på seglet är väl säckigt utom toppen som är skapligt plan. Seglet spiller ut sig självt rätt bra när det friskar så akterstag använder vi  knappt alls. Det har visats sig klart effektivt med den extra rundan placerad uppe i toppen, speciellt på lätt kryss har det blivit riktigt skoj. Vi bär full stor med en plan och mkt stabil genua upp till max 6 m/s, med bättre form på storen bör gränsen flytta upp något men det känns som rätt väl riggat. Vi  har tenderat att bli lite lata och kört mycket med självslående fock, även då räcker storen fint men det skulle gå att fylla på några kvadrat om man vill skippa genuan helt. Balansen i båten har inte påverkats, kör fortfarande med mast-rake (baklut)på ca 3 dm.
Obs man kan få pumpning i masttoppen med denna typ av segel i hård vind. Har råkat ut för det i 10 m/s med genuan uppe när jag fösökte spilla ur storen, backvind från genuan mot uttvistad storsegeltopp var inget bra, ner med travaren och skota hem hårt så löser det sig, alt. reva i tid. Större fathead ökar på detta problem så min känns rätt lagom. Mjuk mast gör det också svårare, min är rätt styv i toppen, gamla seldens päronform. Stor fatheat med mjuk mast kräver nog fiolstag.
En sak att se upp med är val av travare, gamla seldenmasten med päronform är inte helt idealisk för trycktravare, mina är rutgersons första rulltravare från 80-talet, funkar men storen kommer inte direkt rasande ner som med en traditionell utan genomgående lattor. Ta helst hem en travare och testa i profilen innan beställning.
Nu är jag på gång att köpa en ny stor med samma koncept, har ännu inte beslutat om jag ska köra exakt samma mått eller lägga på.
Mina mått: P: 11,00
E: 4,00  (Obs 10 cm mer än original)
1/4 : 3,42
1/2 : 2,72
3/4 : 1,85
LYS-mätbrev blev 1,17

Hälsning Anders

Sv: Större akterrunda på storseglet

Mycket trevlig läsning

Passad 23 Gul & Fin

Sv: Större akterrunda på storseglet

Har Du möjligen något foto på Ditt segel som visar hur båten ser ut med detta segel. Vet att Gransegel gjort ett segel med typ flat-top.

Hälsningar
//  Tomas Alm

Sv: Större akterrunda på storseglet

Hej Gul och fin

Jag beställde ett nytt storsegel av Gran för 2 år sedan som jag är mycket nöjd med.
Den mäter in som ett Passad Lys- storsegel och bör då även mäta in i de nya klassreglerna.
Man måste för att storseglet skall gå framför akterstaget förlänga den lilla vinge som sitter i toppen av masten där akterstaget är fäst. Längden bör vara 20 - 25 cm

Hälsningar
Svenne (1)

Sv: Större akterrunda på storseglet

Hej igen,

Jag har tyvärr inget bra foto som visar storen i vettig vinkel, kan kanske hitta fram något där den är halvskymd bakom spinnakern. Har nu beställt en ny på samma mått, enda skillnaden är att toppen ovanför 1/4-bredden är något bredare längre upp och att seglet får vettig form vilket experimentvarianten inte riktigt har.  Yta enligt designerns program 30,5 m2, (antagligen är gamla storen något mer än de 28,5 som jag skattade). Naturligtvis blir nya seglet i modernt stumt material, kolfiber-laminat med vit taft på båda sidor för livslängdens och utseendets skull.
Jag fick tillstånd av Gransegel att skicka in layouten, den kommer. Notera att reven läggs så att det precis ska gå att dra akterstaget när rev 1 har tagits in och att man kan segla med båda backstagen ansatta med rev 2 inne.

//Anders

Sv: Större akterrunda på storseglet

Måste vara ditt segel man ser på bilderna på Gransegels hemsidan. Ser spännande ut. Ska bli kul att se lite bilder senare.

Sv: Större akterrunda på storseglet

Hej,

Seglet på Grans hemsida är ännu lite större, 33 m2. Det har en topp som går helt rakt ut från masten med en diagonal topplatta. Då krävs fiolstag, akterstag får troligen skippas eller använd 2 st. Vid rivning blir man tvungen att lossa topplattan.
Mitt segel har en avrundad topp (snyggare på klassisk båt tycker jag) och därmed har topplattan kunnat läggas rakt så att den lägger sig när man river.

/Anders

Sv: Större akterrunda på storseglet

Dags att få se lite bilder på era storsegel. Nyfiken.