Motorbyte.

När den gamla motorn, en MD5B/110S började sjunga på sista versen efter 31 års trogen tjänst var det dags för motorbyte.
Nu var frågan diesel eller elmotor. OZ Marin i Göteborg har en serie elmotorer som lämpar sig mycket väl för en segelbåt som Passaden. Efter närmare undersökning valde vi ändå att gå på diesel pga enklare montering samt att vi uppskattade den längre räckvidden och att vara oberoende av landström. Säkerligen kommer utvecklingen gå snabbt mot ökad batterikapacitet så håll koll på elmotoralternativet. Elmotorn är dock redan ett bra alternativ för den som kör kortare sträckor eller kan tänka sig att uppsöka landström vid behov.

Kravspecifikation på nya motorn:
* Färskvattenkylning
* Diesel
* Mer än 7,5hk (MD5B)
* Välrenommerad tillverkare
* Närhet till reservdelar och service

Motorrummet och motorbädden mättes och ritades upp i 3D cad. Därefter provmonterades ett antal motorer i datorn för att se vilken som var enklast att installera.

Volvo Penta D1-13/130S
D1:an kändes som en stark kandidat men dyr. Om den tillverkades på Volvokoncernens stora motorfabrik i Skövde eller Vara kunde man kanske förstå att den blir lite dyrare. Vid närmare efterforskning visar det sig att motorn tillverkas av Shibaura i Japan. Motorn säljs sedan till Perkins som marinkonverterar den och säljer den vidare till Volvo Penta. Volvo Penta säljer den i sin tur vidare till sina Volvo Penta Centers. Nu förstår man varför motorn blir dyr. Provmontaget i datorn blir spiken i kistan för D1:an. Motorn krockar med sittbrunnsgolvets framkant. Dessutom är motorn för bred för att passa i Passadens motorrum.

Yanmar 2YM15/SD20
Yanmar är väl beprövade motorer som länge varit ett alternativ till Volvo Penta. 2YM15 går att montera i motorrummet med några mindre modifieringar. Några andra fördelar med 2YM15 är den lite större slagvolymen och ett högre vridmoment än D1-13. Även med 2YM15 blir det trångt vid sittbrunsgolvets framkant. För att få lagom spel mellan avgaskröken och sittbrunnshörnet vinklas avgaskröken ned lite. Med en konverteringsring kan Yanmars segelbåtsdrev SD20 monteras i motorbädden för MD5B/110S. Nu återstod att lösa de främre motorfästena. På bädden för MD5B sitter de främre fästena lägre än på bädden för 2YM15. Med andra ord kunde vi laserskära, bocka och svetsa två mellanfästen av syrafast stål.

Kontakta mig gärna om ni vill veta mer eller få hjälp med tillverkning av fästen och konverteringsring.

Med stor sannolikhet kan samma lösning användas vid utbyte av andra Volvo Penta motorer.


Vy framifrån av Yanmar 2YM15/SD20 i Passadens motorrum med konverteringsfästen för motorbädden till MD5B



Sidovy av Yanmar 2YM15/SD20 monterad i Passadens motorrum med konverteringsfästen för motorbädden till MD5B

Inskickat av Lars, Passad nr 77.

Tillbaka