Tråd: Backstag

Tjena
Skulle vilja ha lite info från någon som har monterat backstag.
Vad man bör tänka på,lite skisser på beslag,sträckare eller om man ska använda vinsch.
Tycker att förstaget saggar alldeles för mycket

Passad 23 Gul & Fin

2 Senast ändrad av A Stuxberg (2006-03-10 19:00:01)

Sv: Backstag

Hej,

Klart du ska ha backstag.
Jag skaffade 6 mm roblon ren dynema utan hölje istället för vire, sliter mindre på segel och ingen risk för spretande kardeler, väger nästan ingenting.
3-skuren talja till liten enväxlad vinch, har tagit de gamla fallvincharna. Det räcker bra med bara 4-skuren talja utan vinch om man bara drar hem i slaget innan lasten kommer.
Hälsning Anders Stuxberg S-16

PS Backstagen skall ner bakom brunn, hyggligt bakom bomnocken. Lägg en shock-kord från backstag till backstag via ett miniblock fästat 2 m upp på akterstaget. Utan denna lilla detalj kommer du att häkta storbommen i backstaget vid gipp.
DS

Sv: Backstag

Funderar också på att byta ut backstagen mot dynema, men hade tänkt 4mm (brottlast 2000kg). Vi har ingen utväxling utan kör direkt från brytklocket till winchen (har ändå lyckats översträcka våra 4mm backstag).
Vi anväder visserligen inte backstagen vid normal segling  i skärgården, då sitter de framme vid master (runt övervanten). Däremot plockar vi fram (eller bak i detta fall)  dem när vi ska segla på havet.

Sv: Backstag

Jag har seglat mer än 10 år utan backstag på min Passad 20 och har kört några år med backstag. Skillnaden är nog mera psykologisk än mätbar i fart.....Det är ju säkert så att man kan sträcka försatget mera - men behövs det om segelmakaren skuret seglet rätt, dvs man berättat huruvida man har backstag eller ej ?
Sen blir det mera grejor att hålla rätt på i slagen och om man glömmer släppa vid fel tillfälle så tappar man tid och det blir rörigt i sittbrunnen.

Så jag föredrar att köra utan !
Men var och en kan ju göra som den vill - det är jättefiffigt !

Snart är det sjösättning.....sjönt !