Tråd: Glapp i rorkult!

hejsan, jag har ett irriterande glapp i bussningen mellan rorkultsbulten och hjärtstocken. Det är bussningen som är sliten. Har någon upplevt något liknande? Vart får man tag på en ny bussning? Behövs en bussning eller kan jag tillverka en ny rorkultsbult med större diameter?

//Passada  Passad nr 28

Passada nr 28

Sv: Glapp i rorkult!

Bara att borra och brotcha lite så blir det jättebra

Passad 23 Gul & Fin

Sv: Glapp i rorkult!

Jag tillverkade mig nya brickor som sitter och håller rorkultsbeslaget.
Det är nog enklaste sättet.
Jag gjorde mig 4 stycken när jag ändå var igång i svarven, för dessa slits hela tiden.

//  Tomas Alm - webmaster

Sv: Glapp i rorkult!

Vet ej om det är dessa som menas men Hjertmans har bussningar med nr: 3939-992. De hjälpte mig. nu är det bara glappet längst ner på skäddan kvar att åtgärda, eller ska man passa på att kapa skäddan?

Sv: Glapp i rorkult!

Hej,
Jag hade inte tid att fiffla så mycket utan tog helt sonika med min MIG-svets laddad med rostfri tråd och satte ett par små punktsvetsar i på hjärtstockens överkant mot rorkults-klumpen, behövs ingen stor svets eftersom skjuvkraft av vridet är rätt liten. Den som ska ha loss rodret får peta lite med en slip.

Har även kortat av skäddan, gjorde ett nytt nedre beslag i två halvor med två bussninghalvor att lägga i. Halvorna bultades på vardera sida skäddans nederände runt den lilla bit hjärtstock som jag hade blottat i rodret. Efter att allt monterats på plats drog jag en svets mellan halvorna i bakkant så att inte beslaget ska kunna vrängas isär om man seglar på något. Plastbussningen blev lite bränd lokalt vid svetsen men det skadar inte funktionen.
/Anders

Sv: Glapp i rorkult!

Hejsan alla, kul med engagemang. Nu är glappet löst, det var en metallbussning i fästet mellan hjärtstocken och rorkulten som det glappade i, lät tillverka en ny bussning och nu är det stumt och fint.

Syns vi sommar? Passada

Passada nr 28

Sv: Glapp i rorkult!

Vi funderar på att uppdatera rodret.
Finns det fler som är intresserade av roderuppdatering?

Mvh Lars

Lars

Passad S-77 Leppen

8

Sv: Glapp i rorkult!

En uppdatering som ger bättre styrförmåga vid backning vore intressant.

Sv: Glapp i rorkult!

Jefas RUD26? Kan det vara något?
/oscar