Tråd: Flytt av storskotskena till rufftak

Hej!

Jag har länge gått och funderat på att flytta storskotskenan upp på rufftaket för att få friare utrymme i sittbrunnen. Jag kollade på en lösning som en Linjett 32 hade. Linjett 32 och Passad har ungefär samma rigg så det borde fungera även på en Passad.
Jag förmodar att en förstärkning av rufftaket behövs för att ta upp krafterna.

Är det någon som haft liknande tankar eller kanske rent av har flytta storskotskenan redan?

Skulle en sådan här modifiering ändra lys eller klassningsegenskaperna?


Kenneth Lind
Passad 56 "Jolin"

Sv: Flytt av storskotskena till rufftak

Hej,

Det är inte ok enligt klassreglerna och därmed behöver du begära LYS-mätbrev, (kanske får du ingen ökning av LYStal?). Blir väl mycket kraft för bommen också om du lägger skenan framför sprayhood.
Det finns andra sätt att fixa motsvarande:
- löstagbar skotbalk för att plocka loss när man kommer i hamn eller bara plocka dit vid kappsegling och använda annat enkelt arrangemang till semesterseglingen.
- Endast ring i mitten av durken. Jag har kört så en säsong och det funkade rätt bra men jag saknade att kunna vagna upp i lättvind, det gick bra att skota för hårdvind med med hjälp av hård kickning. Trampa barfota på ringen är dock inte helt kul, skydd när skotet är bortkopplat rekommendas !
- Hanfotsarrangemang med ett block ute vid varje hörn av tofterna, sex-skuret innnebär alltså tre parter ner till styrbord och tre till babord. Den typen hittas på rätt många cruisers, enkelt och billigt. Sätt ringbult för blocken på vardera toft, sargkant eller relingslist.
- Man kan göra en lite fräck variant av annan hanfot för lättvind, koppla då två fasta vajrar från ringbultar på vardera toften till en gemensam ring i båtens mittlinje så högt som möjligt. Storskotstaljan kopplas sedan mellan ring och bom, haländan får man dra ner till ett lägre block med råtta. Vid segling slaknar då lästroppen och det motsvarar att ha skotskena och vagna upp fullt i lovart vid varje slag. Ger effektiv tvist vid lättvindssegling motsvarande en högt placerad skena. Dock måste bommen då kickas ner så fort det blåser. Jag hade sånt arrangemang på en express en gång i tiden men kopplade om till normal skena vid hårdvind. Kombination med sådan hanfot för lättvind och traditionell hanfot vid hårdare borde funka bra.

Labba lite innan du sätter sågen i båten, lycka till.
/Anders

3 Senast ändrad av Peter Skoglund (2009-03-31 18:07:21)

Sv: Flytt av storskotskena till rufftak

Jag tror nog inte att du behöver något lysmätbrev. Vår klassregel är inte godkänd av seglarförbundet och har därför ringa värde. Passaden är faller inom "Standardbåtar" och det är uppgifterna i båtdatabladet som gäller vid lyssegling. http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?611.
Tillägg: Du bör nog beakta att det blir helt annan belastning på bomen. Helt klart större. Tveksamt om den klara det.