Tråd: Demonterbar storskotsskena.

Vi funderar på att göra storskotskenan demonterbar för att kunna utnyttja sittbrunnen ännu bättre i hamn. Någon som har en sådan lösning som kan bidraga med någon bra idé?
Har inte hittat någon bra lösning som funkar på så länga skenor som vi har på passaden och som vi gärna vill ha kvar.

/Peter

Sv: Demonterbar storskotsskena.

Hej
Har precis byggt en ny skotbalk,kanske man kanske borde anamma iden som Peter har.

Tillverkade en ny rorkult förra året,basade och böjde så att den smiter snyggt och fint över supstugan och ner mot akterdäck.
Har form om någon vill låna.

Passad 23 Gul & Fin

Sv: Demonterbar storskotsskena.

Jag har sett en lösning på detta på en Passad som jag funderade på att köpa.
Där hade man heltenkelt plastat fast brickor och mutter på insidan och sen skruvades sex st "vingbultar" in i skotskenan.
Mannen som skulle sälja visade mig att tog typ en minut att skruva loss och sen log skotskenan i ett stuvfacken.
Det var hans idee då det var han som byggt båten.

Jag har själv funderat på att göra detta. Jag skulle dock vilja hitta något att ersätta "vingbultarna" med. Vingarna sticker ju ut lite grann.

Sv: Demonterbar storskotsskena.

Jag har kollat igenom matriklen och jag tror att det var Passsad nr 21 som hade denna lösning.

På den båten fans också en smart lösning för att skapa en dubbelkoj av ena kojen.

//Christofer