Tråd: Motor i Passaden

Vilka olika motorer finns det i Passaden?
I min sitter det en gammal MD5B med 110S-drev.
Inser att man någon gång kommer bli tvungen att byta ut den mot något annat.
Så det skulle var kul att få igång en tråd här med lite erfarenheter av olika motorer/motorbyten mm.

Funderingarna som jag har nu är att eventuellt sätta in en bättre begagnad motor, om det nu går att få tag i en som passar.

/Marcus

Passad 64

Sv: Motor i Passaden

När jag funderar kring det här ämnet så hamnar jag ofta på www.ozmarine.se och tittar på den elmotorn som finns där. I realiteten så måste man ha batterier i sådan mängd att totalvikten blir samma som en Diesel samt även priset men till viss del kan man lägga vikten där man vill ha den. Men,, så lite slangar,packningar impellrar, slangklämmor,anoder och dylikt att ha ångest över!
Andra dagar så är det en Lombardini LDW 502M som jag längtar efter, starkare, tystare,snålare och lättare än MD5:an

Alla de andra fabrikaten väger ungefär lika, kostar ungefär lika förutom Yanmar som inte har inbyggd sötvattenkylning på sin minsta modell.

/Oscar

Sv: Motor i Passaden

Jag har också sneglat lite på ett sådant alternativ (elmototor). Inser dock att det inte passar de behov jag har. Lombardinin såg lite intressant ut men det blir en för stor investering sedan har den lite för klen generator (40A). Ska man installera en ny motor vill jag nog ha en på ca 70A. Storebrorsan såg ju annars intressant ut (Lombardini LDW 702M).

http://nf.broach.se/motorer/lombardini-och-iveco

Finns det någon som har bytt motor i sin Passad? Isådana fall till vad? Vilka problem uppstod, hur blev resultatet mm.

/Marcus

Passad 64

Sv: Motor i Passaden

Jag har bytt motor i S-77.

Efter att ha ritat upp motorrummet i 3D så kunde ett flertal motorer "provmonteras". Efter mycket jämförande blev det en Yanmar 2YM15 med färskvattenkylning och SD20.

Till grund för valet låg:
* Passar bra i motorrummet
* Kan monteras på MD5:ans motorbädd med konverteringsring.
* Dubbla bälgar runt drevet med varningssignal om bälgen läcker.
* Enkelt att hitta reservdelar, service mm.
* Beprövad konstruktion som gick att få till bra pris.

Konverteringssats till de främre motorfästena laserskars, bockades och svetsades i syrafast.
Montaget av motorn gick som en dans.

Delar gärna med mig av mina erfarenheter och kan tafram de delar som behövs om någon är i motorbytartagen.

Mvh Lars

Lars

Passad S-77 Leppen

5

Sv: Motor i Passaden

Vi har en MD2010 monterad.  Funkar bra förutom att den interna kylningen känns något underdimensionerad. Man kör inte gärna fullt skaft någon längre tid.  Då varnar den för övertemp.

Sv: Motor i Passaden

Hej Janne 38,

Jag tror inte att det är motorns kylsystem som är underdimensionerat.
I installationsanvisningarna till Yanmar finns det information om vilken ventilation som krävs för de olika motormodellerna.
Det är ganska mycket luft som motorn kräver och så finns det en max omgivningstemp i motorrummet.
Om du drar in en slang för till- och en för frånluft med en kanalfläkt (typ motorrummsfläkt) som trycker ut den varma luften så tror jag att ditt bekymmer är löst. Elen är ju i princip gratis när motorn går. Vill du bygga lätt kan du nog hitta en lätt och smidig från Ebm Papst.  Glöm inte att låta ventilations slangen göra en liten båge upp ovanför utblåset i handskfack etc så att du inte får in översköljande sjö eller regnvatten etc. Mvh Lars

Sv: Motor i Passaden

Yanmars 2YM15 har en 80A generator. Mvh Lars

Sv: Motor i Passaden

Hej

Jag har tittat både på Volvo Penta DI-13 och Yanmar 2YM15 och ingen av dessa får plats i motorutrymmet. Ändå ser jag att några här har installerat Yanmar 2YM15 i sin Passad. Kan det skilja så mycket mellan båtarna eller tänker jag fel. När jag mäter från centrum på drevet från "golv" till "tak" får jag ca 45 cm. Sen måste jag framåt i båten 17 cm från centrum på drevet innan takhöjden blir tillräckligt hög för alla motorer jag kollat på. Problemet är att när jag tittar på ritningar på DI-13 och 2YM15 och mäter hur långt det är från centrum på drevet tills motorn når "full höjd" så är det inga 17 cm utan 8-10 cm snarare. Är min
båt annorlunda? Kan man sätta någon form av distanser mellan drev och motor för att "förskjuta" motorn framåt i båten. Ska kanske tillägga att jag är rätt oteknisk för att vara båtägare. Tacksam för all hjälp jag kan få. smile

/Passad nr 69

Sv: Motor i Passaden

Hej Johnny,

Nu har jag lagt upp lite mer info på hemsidan.
Du hittar det under medlemsinfo - Motorbyte - Yanmar 2YM15 i VP MD5 bädd
Jag hann inte lägga upp allt material men jag skall fylla på med mer asap. Tror dock att det är en bra början för att du skall få lite förståelse för hur jag gjorde.

Jag använde följande huvuddelar vid installation i Passad 77:
1st Yanmar 2YM15 med Yanmar SD20 drev.
1st adapterring för drev från KKE Motor i Danmark. Den ersätter Yanmars originalring och gör att drevet kan skruvas direkt i den befintliga bädden för MD5:an.
2st egentillverkade motorfästen. Obs olika på styrbord och barbord. Kan tillverka dessa om någon behöver.

Påverkan/modifieringar i båten:
1. Ovanför motorn fanns ett förvaringsfack. Det fick minskas i höjd om man vill ha kvar det.
2. För MD5:an hade ett hål tagits upp i motorrummets bb-vägg. Detta hål fick göras lite större.
3. Avgaskröken i motorns akterkant som kommer med 2YM15 demonterades och kapades av vid sin fläns. Den vinklades några få grader mer neråt och svetsades ihop igen. Det är inte säkert att du behöver göra detta men om så gör du det isf lämpligen allra sist när motor är på plats.

Enda skillnaden jag kan tänka mig mellan standard Passader är om motorbädden är monterad längre fram eller bak i längdled. Tror dock att det måste ha funnits mallar/instruktioner för var bädden skulle placeras.

Säg bara till om du har frågor! Mvh Lars

Sv: Motor i Passaden

Tack Lars!

Det där lät ju jäkligt intressant. Jag måste åka ner till båten och kolla det där förvaringsfacket du skriver om. Är det alltså något man kommer åt från stickkojen på styrbordssidan?

MVH

Johnny

Sv: Motor i Passaden

Hej Johnny mfl.

Nu har jag lagt upp en ritning under medlemsinfo som heter Passad_77_Yanmar_2YM15, pdf-fil.
Den kan ni använda för att kontrollmäta ert motorrum i jämförelse med 77:ans.
De vertikala måtten vid bädden runt drevet är från drevbäddens ovanyta och de horisontella utgår från centrum av drevringen. Gör en pappmall eller liknande så kan ni dra streck mellan motstående skruvhål (om hålbilden är symmetrisk runt drevet) för att få en korrekt centrumpunkt.
Om ni inte vill tillverka motorfästen själva så kan jag fixa dem. Ev omvinkling av avgaskröken har jag en bra firma som kan fixa för en vettig peng. I övrigt är det bara ett montagejobb att byta motor.

Johnny: Förvaringsfacket som jag syftar på är ovanför MD5:an och alltså direkt under bänkskivan man har innanför nedgångsluckan. Det är ett ganska lågt fack som rymde winschhandtag etc men inte säkert att alla har ett.

Sv: Motor i Passaden

Nu har jag fixat buggen!
Filen "Yanmar 2YM15 i Passad77 måttsatt.pdf" skall nu funka!
En fördel med Yanmar är att den har dubbla bälgar runt drevet med varningssignal om den yttre bälgen läcker.
Med andra ord behöver man inte ha hjärtat i halsgropen om man kör bälgen längre än vad bytesintervallet säger.
Vet många som kört både 10 och 15 år med Pentas bälg men om den spricker så sjunker båten.

Mvh Lars

Sv: Motor i Passaden

Tack Lars för all info. Måtten verkar stämma hyfsat med min båt förutom måttet från centrum på drevet fram till "klacken" där det verkar som att du har 59 mm och jag har 170 mm. Jag måste se om det finns saker jag kan riva för att minska mitt mått där.