Tråd: Läckage mellan däck och skrov

Hej
Efter en fin semasterseglats i relativ hårt väder märker vi att vår Passad läcker mellan däck ovh skrov. Probelmet har förbättrats avsevärt av att dra åt alla bultarna mellan däck och skrov, men är ännu inte helt torrt. Tror inte problemet är unikt.
Söker någon med erarenhet av att ev. lyft däcket något och få dit ny tätningsmassa. En inte så litet vinterprojekt..

Sv: Läckage mellan däck och skrov

Hej.

En fråga - läcker det på fler ställen?
Jag hade tidigare läckage i röstjärnen och det kunde tyckas komma mellan skrov och däck. Men det tätades ganska enkelt genom att lätta på dem och förnya tätmassan.

//  Tomas

Sv: Läckage mellan däck och skrov

Hej

En mer trolig orsak till läckage, som bör undersökas först, är mellan röstjärn och däck, speciellt efter hård segling. Alternativt skotskena. Har en gång fått in vatten från luftventilen till toatank pga dålig gummitätning.

/erwa

Sv: Läckage mellan däck och skrov

För mig låter det som en fysisk omöjlighet att sära på skrov och däck med alla skott som är plastade och tätningsmassa som med all säkerhet sitter som berget på de flesta ställen. Det kanske "räcker" med att lossa och lägga ny tätning i alla bultarna? Är det relingslist i aluminium eller trä?
Min alulist håller de rostfria bultarna och det salta västerhavet tillsammans på att äta upp så jag har nånting sådant framför mig!

/Oscar

Sv: Läckage mellan däck och skrov

Skotskenan för genuan läcker vid regnväder på vår båt. Ska täta underifrån.