Tråd: Problem med ny genua

Jag har köpt en ny rullgenua från N-sails. Jag såg på sajten här att en Genua 1 ska vara 28 kvm och min gamla genua var enligt kvittot från förra ägaren 27 kvm. När jag fick offerten från N-sails var genuan på 25,3 kvm. Jag frågade om detta och fick svaret att det beror på hur man mäter. N-sails använder formeln förlik x underlik /0,5.

När seglet kom så hissade jag upp det och märkte att det fattas 50-60 cm till toppen av förstaget. Min gamla genua gick hela vägen upp. Ännu konstigare att när jag skotar hem genuan på kryssen kommer inte akterliket fram till spridarna utan är väl framför spridarna. Båten går också cirka en knop långsammare på halvvind än med den gamla genuan (tyckte jag i alla fall, inte så vetenskaplig undersökning).

Leverantören säger att han fått måtten från Svenska Seglarförbundet. Förliket är 9,55 meter och underliket är 5,52 meter. Är det här rätt mått? Är det rimliga mått? Ska jag accepter att seglet inte går upp i topp och inte når fram till spridarna när jag bestället en Genua 1?

Önskar alla en fin Passad-sommar med hårda vindar. smile

/Passad 69

2

Sv: Problem med ny genua

De tidiga båtarna hade en infästning längre akterövet vilket gav lite kortare förstag.  Kan de ha räknat på detta när de ritade genuan?  Vi har ca 10. 56 m på förstaget.

3

Sv: Problem med ny genua

Hej
Jag antar du har fått ett segel för äldre förstagsläge. Med framflyttatt förstag så gäller före Genua 1 underlik 5600, akterlik 9900 och förlik 10250 mm. Jag skickar pdf på segelritning via e-post. Arean anges till ca 27,2 kvm. Dukvikt för Genua 1 får inte understiga 195 g /kvm. Kjol får förekomma med maximalt djup på 350 mm
//Peppe

Sv: Problem med ny genua

Tack så mycket Jan och Peppe för bra info. Ska kolla pdf:en nu.

/Johnny