Tråd: Indragna röstjärn

Skall köpa ny 110%-fock eller genua och funderar på att dra in vanten. Jag har redan en 110% fock men kan tänka mig en genua istället. Dock inte så mycket större än focken och då hindrar vanten skotvinkeln.
Såg att Peter Skoglund redan hade indragna röstjärn under länken båtar.
Infästningen hade du gjort utanpå de gamla lådorna. Finns det en bild på detta och på de nya röstjärnen. Såg inte detta i det collage som visades. Helst vill man fästa i botten i linje med vanten, men då påverkas kojerna i salongen.

Även ny skotskenor i på rufftaket för fock vore intressant att få bild på. Fungerar detta bättre ? Själv har jag en förlängd fockskotskena som går bakom vanten och är anpassad för 110 % focken.

En möjlighet är att köpa en något för stor fock, som passar för alla vindar utom dikt bidevind och hårdskotat. Vid dessa vimdar tas ett par varv i förstagsrulen. Fördelen kan vara att också skota på rufftaket för en bättre skotvinkel, och höjdtagning.

Erik Wassberg
Passad 67 ; drygt 30 m2 stor.
erik.wassberg@saabtech.se

Har sett att på Rival med smaragdrigg = lika stor som passadrigg, är vanten indragna ända till ruffen. Denna Rigg är förhållandevis ny på Rival , 5-10 år,  och borde vara rätt dimensionerad.

Sv: Indragna röstjärn

Hej Erik!

Anledningen till att våra röstjärn är inflyttade är förenklad hantering vid segling med genua då vi seglar med mantåg. För focken gör det ingen skilland.

Uppflyttningen av fockskotskenan på rufftaket kan ju göras utan denna föränding. Om det gör någon skilland eller inte vågar jag inte svara på, men den vinkel vi har ska vara den rätta om man frågar en segelmakare. En fördel är att det är väldigt lätt att skota över ficken vid stagvändning. Ska fixa fram en bild så snart som möjligt,

Om du är den jag tror så har jag några bilder på din båt med ditt "fathead" gransegel som min far tagit, tyvärr inte digitala. Ska se om jag kan scanna in dem. Är du nöjd med seglet. Vad gjorde du med akterstaget?

Sv: Indragna röstjärn

Hej Peter

Det stämmer att mitt storsegel är från gransegel. Det är kevlar och vitt pga överdrag som skyddar mot UV-strålning och förslitningar. Jag är mycket nöjd och seglet ger extra tryck så att man känner när vinden tar och båten lutar lite. Det är nog ingen fat-head men mer duk i toppen och rak linje i nedre akterliket. Lovgirigheten har minskat. Bedömde att endast ett rev behövdes, och revet har jag inte använt denna sommar.
Skall leta upp några bilder då seglet är uppe.

Akterstaget hängdes upp på en pinne i masttoppen, en sk akterstagslatta från Benns , grövsta modellen för 40 fot. Det är knappt så det behövdes, seglet gick fritt och jag förlänger nog masttoppbeslaget akterur någon decimeter istället.

För att ha en bekväm semesterbåt med extra fart blir valet av försegel antagligen en för stor maxfock. Spekulerar i följande: Nuvarande underlik för fock är ca 3.83 meter som kan bli 3.90 utan att akterliket möter vanten vid hård skotning. Kanske 4 meter är lagom.

Högre upp i höjd med spridarna finns det mycket att ge på akterliket innan nuvarande fock som är 110 % går emot spridarna vid dikt bidevind. Ung 0.5 meter saknas och rimligen borde focken kunna gå åtminstone fram till vanten, och faktiskt ännu något mer närmare däck. Problemet är väl att lattor behövs för att seglet skall stå bra.

Alternativet är en betydligt större genua, som kan rullas in till en hyfsad fock.

Sv: Indragna röstjärn

Ang toppbeslag har vi ett som är utbyggt, men vi funderar på att göra det ännu längre. Längden torde inte vara något problem hållfasthetsmässigt under förutsättning att man antar att kraften i masten skall vara den samma. Ett längre toppbeslag innebär dock att man kan minska kraften i akterstaget. Swedich Match 40 båtarna har ett väldigt långt toppbeslag (Seldén mast tror jag).

Ang focken så har vi en som gransegel sydde till förra sägongen, samma "vita" kevlar du har i ditt storsegel. Visserligen skulle den kunna göras lite större i toppen, men vid max skotning i tar den i precis i undervanten så underliket kan knappast vara större. Prata med Mats på Gransegel. Lite bilder (lättvind) finns att titta på www.skoglund.de/SSK/loknascup.

Där har du också bilder på rivalen med högre mast.

/Peter

Sv: Indragna röstjärn

www.lundhsails.se kan man titta på deras Vertech Jib som är en maximerad fock som också står bra inrullad tack vare de långa lattorna. en sån ska jag köpa så fort som jag får råd! Med 8-10 graders skotvinkel så hamnar man på rufftaket, har provat med att ta hem i lovartskotet för att simulera en skena där. det var som natt och dag när seglen "ser " varann, ffa i lätta vindar.

/oscar