Tråd: Foldingpropeller till S100-drev

Jag har en originalpropeller med järnblad. Kuggarna är ganska slut. Har vid två tillfällen fått dessa reparerade genom att slägga på svets och sedan fräsa/fila nya. Dessa "nya kuggar" har haft en ganska kort livslängd. Finns nya eller bättre beg. blad att få tag på? Alternativt finns det erfarenhet av att modifiera en ny propeller för S100-axeln?

Sv: Foldingpropeller till S100-drev

Jag har en bronspropeller med foldingblad från en firma i sthlm. Den är dansktillverkad från Flex-O-Fold och var DYR..... Den har ett centrum som passar S100 drevet och dessa fanns att köpa ett tag. Försök annonsera efter en sådan. Det borde finnas några att få tag i om man har lite flax. Min funkar perfekt efter 10 år. Du kanske tom kan prata med tillverkaren direkt i Danmark och få dom att damma av ritningarna ?
Jag hade std propeller 15x9 och bytade till en 16x11 och det går jättebra på min MB10A. Bra drag och mycket tyst motorgång i marschfart 6 Knop. Vid 5,5 Knop bara visakr motorn och är mycket ekonomisk med kanske 1 - 1,5 L per timme i förbrukning.

Sv: Foldingpropeller till S100-drev

Nu är problemet löst. jag har köpt en ny GORI-propeller. Dyr, drygt 10.000 SEK. Den passar på så när som ett 15 mm glapp till anoden. Det kan man ju acceptera. Det syns ju inte när båten är i vattnet.

Sv: Foldingpropeller till S100-drev

Har en 2-bladig folding och en fast till MD5/S110 om någon är i behov av en.

Mvh Lars

Lars

Passad S-77 Leppen

Sv: Foldingpropeller till S100-drev

Hej Lars,

Jag tappade ett blad i somras och är intresserad av en bättre begagnad 2-bladig folding. Vad är det för dimension? Vill minnas att det sitter en 14x6" på vårt drev.

Mvh,
Jonas
---

Passad 77 skrev:

Har en 2-bladig folding och en fast till MD5/S110 om någon är i behov av en.

Mvh Lars